perjantai 25. maaliskuuta 2011

Poistoperjantai ja juokseminen

Vielä alakoululaisena olin hämmentynyt, enkä oikein selvillä identiteetistäni. Luulin olevani sekä Lukija että Juoksija. Olin oppinut lukemaan 3-vuotiaana, ja kouluiässä olin jo varsin lupaava kirjanörtin alku. Silti piti mennä joihinkin juoksukilpailuihin. Voittamaankin.

Sittemmin olen kyllä ymmärtänyt, ettei kukaan itseään kunnioittava Lukija juokse kuin äärimmäisessä hädässä. Ja silloinkin vaivautuneesti yskähdellen (ja miehen mielestä hyvin koomisen näköisesti). 

Ei minulla ole tekoa tällaiselle kirjalle. Tämä voisi sopia niille yhä edelleen hämmentyneille, jotka luulevat olevansa sekä Lukijoita että Juoksijoita. Ette te ole. 
Päättäkää. 
Valitkaa puolenne.

Voi tämä kyllä sopia muillekin. Vaikka Murakamin ystäville tai japanilaisesta kirjallisuudesta kiinnostuneille. Kustantaja kertoo teoksesta näin:

Vain hullu ei harrasta juoksemista!

Japanilainen kulttikirjailija Haruki Murakami aloitti juoksemisen vuonna 1982. Vuoden kuluttua siitä hän juoksi täyspitkän maratonin Ateenasta Maratoniin. Mikä saa juoksemista harrastavan ihmisen juoksemaan päivä toisensa jälkeen? 

Haruki Murakami antaa verrattomassa muistelmanomaisessa teoksessaan Mistä puhun kun puhun juoksemisesta (Tammi 2011) yhden vastauksen. Murakamille juoksemisessa on olennaista säännöllisyys, se että juostaan joka päivä säästä ja omasta kunnosta huolimatta. Kärsimyskin kuuluu juoksemiseen, mutta ennen muuta se tuo Murakamin elämään säännöllisyyttä, kuria ja rakennetta, joita ilman hän ei omien sanojensa mukaan olisi kirjailija. Tässä leikkisässä ja hauskassa teoksessa hän kertoo valmistautumisestaan New Yorkin maratonille mitä moninaisimmissa paikoissa. Ennen muuta Murakamin kirja kertoo siitä miten suuri nautinto juokseminen hänelle on – ja se on tarttuvaa.

Arvonnan säännöt ovat samat vanhat: Ilmoittautumisaikaa on torstaihin 31.3. klo 17.00 saakka. Kommentoimalla tätä postia on mukana yhdellä, olemalla myös rekisteröity lukijani kahdella, ja linkittämällä tämän arvonnan lisäksi omaan blogiinsa kolmella arvalla.

Onnea arvontaan! Ja menkääs nyt vaikka lenkille viikonlopun kunniaksi. Terkuin nimimerkki "Vain hullu".

PS. Kirja on ihan vastikään ilmestynyt ja tämä nide aivan uusi.


ETA: Muokkaan poistoperjantaiarvontasääntöjä sen verran, että lähetän palkintoja vain kotimaisiin osoitteisiin - ainakin toistaiseksi. Olen pahoillani, mutta kirjojen lähettäminen ulkomaille on tyyristä!

37 kommenttia:

  1. Murakami on sen verran jännä kirjailija, että taidan osallistua tähän, vaikka juoksemista kammoankin :D Kuvittelen ainakin olevani aivan täysi Lukija, mutta ehkä Murakami saisi käännytettyä minua edes hiukkasen verran?

    Yhdellä arvalla siis mukana.

    VastaaPoista
  2. Onnea arvontaan, Ellunen! Tässä voi olla hyvät mahdollisuudet voittoon, kun juoksukirja tuskin houkuttelee niin suuria määriä blogilukijoita kuin esim. Carol Shields. :D

    Luulen, että kirjassa on myös muita tasoja kuin se juokseminen. Näin toivon ainakin, jos kirjan saat. :)

    VastaaPoista
  3. Sattuipas sopivasti tämä arvonta, sillä juoksin tänään ensimmäistä kertaa koko talven kestäneen tauon jälkeen :) Toki pitkiä (ja hikisiä) kävelylenkkejä tulee tehtyä lähes päivittäin.

    Minun mielestäni ihminen voi olla sekä Juoksija, että Lukija, ainakin jos Juoksijalla tarkoitetaan liikunnan harrastajaa, eikä ihmistä, joka juoksee ammatikseen. Tosin rajallinen vapaa-aika pakottaa välillä valitsemaan, kumpi on tärkeämpää, lukeminen vai juokseminen. Itselläni pahasti puraissut liikuntakärpänen on viime aikoina vähentänyt lukemiseen käyttämääni aikaa, mutta kokonaan en kirjoja ole toki hylännyt! Ja mikäs sen mukavampaa hikisen lenkin jälkeen kuin käpertyä sohvalle hyvän kirjan ja teekupin kanssa...?

    Haluaisin kovasti lukea tämän kirjan, ja koska myös isäni on Juoksija-Lukija (monet maratonit kiertänyt sellainen), antaisin tämän myös hänelle luettavaksi :)

    Eli mukana kahdella arvalla.

    VastaaPoista
  4. Minä rakastan sekä lukemista että juoksemista. Tällä viikolla olen harrastanut lähinnä viimeistä, mutta samalla kuunnellut kirjallisuutta. Ei yhtään hassumpi yhdistelmä! Osallistun, vaikka vieläkin syksyllä aloitettu Murakami vaiheessa... Iloa viikonloppuun!

    VastaaPoista
  5. Mukana kahdella!
    Juoksija en taatusti ole, mutta lukisin Murakamia mielellään lukijana :)

    VastaaPoista
  6. Älä nyt! Minä olin intohimoinen juoksija ennen lasteni syntymää. Jossain vaiheessä elämää liiankin intohimoinen, mutta siitä surullisesta vaiheesta ei enempää blogeissa. :) Nyt olen enemmän lukija, mutta joskus yritän käydä sellaisilla puuskutusjuoksulenkeillä. Vaikeaa on meno, mutta voi sitä endorfiinihumalaa urakan jälkeen!

    Murakami on kirjailija, johon olen tahtonut tutustua siitä saakka kun luin Ilsen mietteitä Kafkasta rannalla. Nyt tuota Kafa-kirjaa ei saa _mistään_. Siksi minun on vähän niinkuin pakko voittaa tämä. Että kolmella mukana tälläkin kertaa. :)

    VastaaPoista
  7. Kirjoitus oli tarkoitettu vitsikkääksi leikittelyksi steretypioilla. :) Kyllä minun puolestani oikeasti saa sekä lukea että juosta. Mutta se on ihan totta, etten itse ole Juoksija. Ja silloin ala-asteellakin juoksin vain lyhyitä matkoja. :)

    HannaK, minullakin menee usein tunti lukuaikaa hukkaan joogatessa. Vaikeita valintoja on vain tehtävä. :) Mutta kyllä hyvä kirja joskus ajaa joogahetken ohi.

    Joana, minäkin aion lumen ja jään kadottua kokeilla kävelylenkkejä ja äänikirjoja. Oikein jännittää! Kiitos ja samoin iloista viikonloppua sinulle!

    Pienen mökin emäntä: Ehkä tätä lukiessa voi kuvitella olevansa Juoksija. :) Sitähän lukeminen usein parhaimmillaan onkin - pääsemistä toisten nahkoihin.

    (((Katja))) <3

    Ai niin, kaikille vielä onnea arvontaan!

    VastaaPoista
  8. Pakko vielä kommentoida tähän liikunnan ja lukemisen yhdistämiseen, että kun talven kovien pakkasten aikaan poljin paljon kuntopyörällä kotona, niin luin joskus siinä samalla kirjaa :D Toki silloin poljentatahti on pidettävä suht rauhallisena, ja kirjan teksti ei saa olla kovin pienellä painettu :)

    VastaaPoista
  9. Unohdin kokonaan viime viikon perjantain, joten nyt täytyy ottaa vahinko takaisin ja osallistua kaksinkertaisella innolla. Ja kolme arvalla ehdottomasti, Murakami on kiinnostava kirjailija. ;)

    VastaaPoista
  10. Kahdella mukana!

    Joskus on tullut yritettyä Juoksijana oloa. Ja kesäkuntoon pyrittäessä on juoksuharrastuskin taas alkanut kummittelemaan mielessä. Mutta ehkä olen kuitenkin enemmän Kävelijä. Poikaystävä on liikunnanohjaaja ja haaveilee taas lenkkikauden aloittamisesta. Tämän kirjan luetuttaisin hänelläkin.

    VastaaPoista
  11. Kolmella olisin mukana!

    Minäkään en ole Juoksija, sitä yritin kuukauden ajan mutta eipä tuo ollut minun juttuni. Muuta liikuntaa ja salikäyntejä taas sitäkin enemmän, mitä lähemmäs kesää mennään sitä enemmän liikuntaa tulee harrastettua. :) Talvella innostus liikuntaan tuppaa aina lopahtamaan, silloin on helpompi vain köllötellä kotona kirjan ääressä.

    VastaaPoista
  12. Kolmella mukana!!

    Mie tykkään pyöräilystä :)

    VastaaPoista
  13. Löysin tämän kirjan tänään kirjaston uutuushyllystä ja lainasin. Olen lukenut muutaman sivun ja tykkään! Tässä kirjassa puhutaan paljosta muustakin kuin juoksemisesta, esim. kirjailijan työstä. Suosittelen!

    VastaaPoista
  14. Mukana arvonnassa!

    Mulle on tämä tulossa kirjaston varauslistan kautta. Jo otsikko oli itsessään niin kiinnostava että piti varata.

    Itse olen Lukija, josta jossain vaiheessa, jotenkin, tuli myös Juoksija. Joskus on vaan parasta maailmassa painella pitkin maita ja mantuja ja keskittyä pelkästään omaan hengitykseen ja seuraavaan askeleeseen... Ah!

    VastaaPoista
  15. Mukana arvonnassa!
    T: Anni

    VastaaPoista
  16. Osallistun kahdella arvalla. Olen itse Lukija, mutta kuitenkin juoksen. En tosissani. Juokseminen on oikeastaan syy kuunnella äänikirjoja :-)!

    VastaaPoista
  17. Rekisteröidyin juuri blogisi lukijaksi joten osallistun kahdella arvalla. Kävely on kivaa mutta lukeminen vielä parempaa! :D

    VastaaPoista
  18. HannaK, joo niinhän ne jotkut taisi kuntosalillakin lukea lehtiä samalla kun polkivat kuntopyörää. (Minä siis todellakin olen joskus käynyt kuntosalilla, ihme kyllä.)

    peikkoneito, vahinko on hyvä ottaa takaisin. Onnea arvontaan!

    Sonja, meilläkin mies on se huomattavasti liikunnallisempi. Ja vielä töissä urheilujournalismin parissa, joten vähän samankaltaisessa veneessä ollaan. :)

    Meri, iloa liikuntaan ja onnea arvontaan! :)

    Ahne pyöräilijä, also known as Hanna. :D Onnea arvontaan siullekin!

    Pienen mökin emäntä, olipa kiva kuulla tätä lukevan kokemuksia - ja että tämä tosiaan kertoo muustakin kuin tylsästä juoksemisesta. ;)

    Norkku, onnea arvontaan, ja ymmärrän... tai ainakin yritän ymmärtää. :) Minulle kestävyyslajit ovat aina olleet mysteeri. Yritin kerran käydä lenkillä, mutta se oli ihan kamalaa. Samoin hiihtäminen oli minulle painajaista koulussa, vaikka melkein kaikissa muissa lajeissa olin hyvä.

    Anni, onnea arvontaan!

    Paula, toivon tosiaan äänikirjojen houkuttelevan minutkin lenkille keväämmällä - mutta sentään vain kävelemään. :) Onnea arvontaan!

    Sirpa, kiva kun ryhdyit lukijaksi. Onnea arvontaan! Ja samoin minusta kävely on ihan kivaa, kunhan olosuhteet ovat suotuisat. :)

    VastaaPoista
  19. Mukana taas kolmella. Minä harjoittelen juuri ekalle puolimaratonilleni joten juoksu kiinnostaa kovasti;) Eli minä olen sekä Lukija että Juoksija:D

    VastaaPoista
  20. Jos mie, ulkosuomalaisrontti, voitan, niin voit lähettää kirjan Airotielle Joensuuhun!:) Mie osallistun siis kolmella arvalla.

    Mie oon nykyisin sekä laiska lukija että laiska juoksija, mutta olin lapsena ahkera lukija ja wanna be juoksija kutensie. Terkkuja ja halauksia! <3

    VastaaPoista
  21. No siis tämä kirja on pakko saada tsemppaajaksi. Ostin viime syksyllä lenkkarit ja aion ne nyt keväällä kaivaa laatikosta ulos ja viedän ne ulkoilemaan ovesta ulos.
    Murakamista en ole koskaan mitään ymmärtänyt, joten jollain kummallisella tavalla sopisi juoksemisharrastukseni kanssa yhteen.

    kolme arpaa.

    VastaaPoista
  22. kolme arpaa kiitos :) minua tämä kiinnostaa enemmän kuin Shields, en osaa edes selittää miksi. Sinun päivitystahtisi on kyllä ihan uskomaton, en meinaa aina ihan pysyä kärryillä. Hyvähän se vaan on, että intoa riittää ja lukemista sitten kun ennättää.

    (Kommentoin muuten sitä Katoamistemppua vastaukseksi sinulle)

    VastaaPoista
  23. Kaksi arpaa, kiitos, sillä olen lukijasi.
    Mukavaa kevättä toivottelen :)

    VastaaPoista
  24. Kolmella mukana,

    t. entinen Juoksija,
    nykyinen Sohvailija
    ja
    intohimoinen Lukija
    sekä
    Murakami-fani

    VastaaPoista
  25. Tämän kirjan minä haluaisin niin kovasti voittaa! Olen myös entinen Juoksija, tosin vain lyhyitä matkoja ja nykyinen juoksija harrastusmielessä. Murakami on ihana kirjailija ja jo sen takia haluaisin mielelläni kerrankin voittaa. :-) Olen siis kolmella arvalla mukana!

    VastaaPoista
  26. Tulin juuri juoksulenkiltä saatuani sitä ennen päätökseen Jalosen Poikakirjan, jonka olentoja ja osantoja kuukkeloidessani päädyin näille sivuille. Ja kas, ikäni Lukijana oltuani on kummasti alkanut mieltäni viihtää myös Juoksijan saama nautinto!!

    Arvontaan.

    VastaaPoista
  27. Mukana kahdella arvalla, ilman muuta! Juoksijana olen hidas mutta lukijana nopea, ehkä nämä tasapainottavat toisiaan :-)

    Ja juoksukausihan on alkamassa heti kun lumet sulavat!

    VastaaPoista
  28. Sanna, Kirsi ja Kevätkukkanen: onnea arvontaan! Sannalle myös tsemppiä harjoituksiin!

    Jenni-Pupuce, onnea arvontaan ja halauksia myös sinne! Jospa tämä blogi saisi siut taas innostumaan lukemisesta enemmän. :)

    Mari A., ihan nauratti tuo, että et ole koskaan ymmärtänyt Murakamista mitään, ja se siten sopisi yhteen juoksuharrastuksesi kanssa. :D Minä olen aina ollut vähän samaa mieltä sarjakuva-Wagnerin kanssa, että miksi ihmeessä lähtisi kävelemään/juoksemaan pisteestä A päästäkseen pisteeseen A... :D Onnea arvontaan!

    anni m., kyllä tämä varmasti joitakin kiinnostaa Shieldsia enemmän, mutta yleistin olettamaani lukijakuntaani ajatellen. :) Sitä paitsi muistan, että sinä olet ainakin Urheilija, jos et varsinaisesti Juoksija? Onnea arvontaan! Ja hyvä kun sanoit kommentista, olin unohtanut tilata jatkokommentit sähköpostiini!

    Ilsukka, Sohvailija on hyvä identiteetin osanen. Joskin olen siirtynyt Täyssohvailijasta viime aikoina osa-aikaiseksi, ja toinen virkani on sitten Keinutuoleilija. Onnea arvontaan!

    Absolutely white, ai sinäkin juoksit niitä lyhyitä matkoja? Räjähtävä energia is the best. :D Onnea arvontaan!

    Anonyymi, kiitos hauskasta kommentista (tuo Poikakirja kiinnostaa minuakin kovasti). Varmasti voin sinut yksilöidä muutenkin, mutta jos käyt vielä ilmoittamassa jonkun nimimerkin, minun on helpompi pitää kirjaa ilmoittautumisista. :) Onnea arvontaan joka tapauksessa!

    Booksy, minä olen - tai ainakin olin - Juoksijana nopea, mutta "lyhytjänteinen". Samaa voisi melkein sanoa lukemisesta nykyisessä elämäntilanteessa: pikaspurtteja siellä täällä ehtiessä. :) Onnea arvontaan! Minäkin toivon saavani laiskan takamukseni ulos kävelemään, kunhan lumi ja muhkurainen jää ovat teiltä poissa.

    VastaaPoista
  29. Juokseminen ja lukeminen tosiaan vievät toisiltaan aikaa, mutta tuli mieleen, että moni kirjoittaja taas on suorastaan juoksuhullu! Samoin juokseminen on keskeisellä sijalla myös monessa tuoreehkossa suomalaisromaanissa, mm. Juoksijassa. Juokseminen on hyvää vastapainoa kyllä lukemisellekin, ja tutkitusti piristää aivoja (hyvä kolumni aiheesta löytyy täältä: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Aivolannoitetta+kouluihin/1135264339689?fb_ref=fb-recommend&fb_source=profile_oneline)
    Itse olen tosin ennemmin Tanssija, Joogaaja ja Lukija kuin Juoksija, mutta aika-ajoin innokas Paljasjalkajuoksija. (Fivefingerseillä juokseminen on paljon perinteistä lenkkiä hauskempaa!)

    VastaaPoista
  30. Eh edellinen kommentti oli Katriinan, ei Tapion (en huomannut, että ystäväni aviomies oli käyttänyt tietokonettani) ja yhdellä arvalla voisin olla mukana arvonnassa (suomalainenkin osoite on toiminnassa. Tosin en koskaan voita arpajaisissa :)

    VastaaPoista
  31. Oho,
    en kyllä osallistu arvontaan kun minulla tuo kirja jo on (englanniksi) joten se saa jonkun oikeasti sitä kaipaavan kodin, tulin vaan kehumaan kirjan hyvyyttä :D. Juoksemaan tekee tuon lukemisen jälkeen tosiaan mieli. Minua se auttoi myös ymmärtämään että toimistorotankin pitää harrrastaa liikuntaa vaikka joskus olisikin kausi jolloin ei niin huvittaisi.

    VastaaPoista
  32. Katriina, aka Tapio: :D Minäkin olen huomannut, että viime aikoina on tullut paljon kirjoja juoksemisesta ja muutenkin urheilusta. Siis fiktiotakin. On Maaninkavaaraa, Kyrön Liha- ja Urheilukirjoja jne. Paljaat jalat kesällä ovat parhautta - juoksi tai ei. Mieluummin ei. :D

    Tessa, kiva kuulla kehuja kirjasta! Minun liikuntaani on perinteisesti ollut lähinnä hyötyliikunta (mutta kyllä sekin vaikuttaa - esim. keskustassa töissä ollessani kävelin helposti työmatkojen yhteydessä tunnin verran päivässä, ylikin) ja nyt taas jooga, mutta lasten sairastelukierteen takia sekin rutiini on aika tehokkaasti rikkoutunut. Uskon myös, että toiset kaipaavat ja tarvitsevatkin enemmän liikuntaa kuin toiset.

    VastaaPoista
  33. Siis mullehan tuli tämä juoksuaika kun olin hiukan vajaa nelikymppinen. Nyt olen muutamaa vuotta yli ja juoksu ei enää iske. Tai ei vielä, sillä nyt tuntuu että voisin aloittaa uudelleen.

    Kun saisikin tuon kirjan. Haluaisin tutustua tämän kirjailijan teoksiin.

    VastaaPoista
  34. Muana ollaan! Kahdella!
    Tervehdys kuntoilun lomasta...

    VastaaPoista
  35. Osallistun yhdellä arvalla.
    -Outi-

    VastaaPoista
  36. Tervetuloa, Outi, ja onnea arvontaan, joka tänä iltana suoritetaan! :)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...